Derfor får SMB-virksomheder mere ud af outsourcing..!

Outsourcing af softwareudvikling er ikke noget nyt, og store virksomheder som Danske Bank, Nordea, KMD og NNIT har gjort det i årevis. Vel-eksekverede outsourcing opgaver i stor skala har resulteret i profitable set-ups.

Hvor den primære grund for de store virksomheder har været at spare penge, så kan små- og mellemstore virksomheder (SMB) få endnu mere ud af outsourcing end bare omkostningsbesparelser.

effektiv outsourcing offshore

Nedenstående analyse foretaget af Hfs Research og London School of Economics Outsourcing Unit viser at SMB-virksomheder har nydt betydelig mere succes på alle områder – fra reducering af omkostninger til højere effektivitet ved en bedre process forbedring og teknologi.

Og hvorfor forholder det sig sådan..? Hvorfor er SMB-virksomhederne bedre til at få mere ud af outsourcing end de store virksomheder.?

1. SMB købere forstår bedre at udnytte leverandørens ekpertise og processer.

Store virksomheder har ofte allerede avancerede økonomistyringsløsninger og en hær af dygtige medarbejdere indenfor IT, økonomi, HR og indkøb. Når de store virksomheder outsourcer, er det ikke for at ændre deres processer eller systemer – men blot for at gøre det samme til en lave omkostning.

En mellemstor virksomhed, kan ikke på samme måde optimere omkostningerne ved at en storstilet reduktion i medarbejder antallet til en lavere løn. Og da de ikke, som de store virksomheder, allerede har en masse processer og systemer iværksat, vil de være mere åbne for at benytte leverandørens ekspertise og processer, for herigennem selv blive mere effektive.

2. For at få økonomi i outsourcingen overfører SMB købere hurtigere en større procent andel af deres personale og processer.

Outsourcing er som at tage et plaster af. Gør du det langsomt, så er det en langsom og smertefuld oplevelse. Gør du det til gengæld hurtigt, er smerterne væk inden du ved det.

Den omstændighed at SMB købere hurtigere overfører personale og processer, giver hurtigere forretningsmæssige resultater. En hurtigere overgang med et klart mål, hjælper til at implementere forandringer og forbedringer i processerne.

Og hvad betyder det så..?

Lad os være realistiske – virksomheder outsourcer formentlig ikke opgaver, som kører godt i forvejen. Så hvorfor fortsætte med at køre dem dårligt og bruge 2 år på at nå et punkt, hvor du til sidst indrømmer at du behøver ændringer?

Den “stille, bløde” tilgang til outsourcing, kan forlænge den periode en køber gennemgår, inden de opnår de ønskede resultater. SMB virksomheder er bedre til at bide i det sure æble, og tage nye processer i brug, når de outsourcer. Og kan drage nytte af mere standardiserede outsourcing modeller, der kan gennemføres hurtigt og indarbejder en ny kvalitets process.

Leave a Comment