Byd-lavt-og-fix-det-senere mentalitet

Min yndlings management filosof, Dilbert, udtrykker det meget klart i tegneserien herunder. Hvordan nogle virksomheder, benytter sig af taktikken med at byde lavt for en opgave – og senere hen hæve priserne igennem change request og opgraderinger. En praksis der også er udbredt blandt mange outsourcing leverandører.

Det er måske meget sjovt i Dilbert regi, men for mig er det ikke nogen vittighed. Denne tilgang får naturligt kunderne til at tillægge sig en kynisk og mistænkelig opførsel. Og der går ikke lang tid før kunde-leverandør relationen har taget varig skade – og begge parter kigger efter en vej ud af det.

Dilbert.com

Med endnu strammere margener, en usikker økonomi og hård konkurrence mange leverandører føler boksede i et hjørne. Forståeligt nok. De føler, at de er nødt til at vinde forretning med det laveste bud for at overleve.
Jeg er overbevist om, at denne transaktion model har bestået sin prime og ikke længere tjener nogen-ikke kunden, ikke forbrugeren og ikke leverandøren.

Med en usikker økonomi og hård konkurrence er det forståeligt nok, at mange leverandører føler, de er nødt til at vinde forretning med det laveste bud for at overleve.

Jeg er overbevist om, at denne model ikke tjener nogen. Hverken kunden eller leverandøren. Og håber da også at flere og flere kunder ser dette, og istedet fokuserer på hvordan de kan skabe varig værdi ved at fremme fleksible, innovative, samarbejdende, tillidsfulde, win-win relationer mellem deres virksomhed og deres leverandører!

Leave a Comment